Det finnes et hav av muligheter og alternativer innenfor meditasjon, så det står ikke på valgmulighetene når det gjelder teknikker og metoder. Likevel er det veldig mange som ikke kommer i gang med meditasjon, fordi vi syns det er vanskelig, kjedelig, ubehagelig eller vi føler at vi ikke har tid.

Det er veldig synd, fordi vi vet at meditasjon gjør oss godt. Det kan bedre søvn, dempe stress, styrke immunforsvaret, styrke oss emosjonelt og gjøre at vi får bedre kontakt med oss selv. Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at de aller fleste av oss har alt for mye stress i hverdagen, uten at vi har teknikker for å håndtere stresset og skape bedre balanse i hverdagen.

Meditasjons app

En app og guidet meditasjon kan være en fantastisk måte å komme i gang med meditasjon på. Du blir guidet hele veien, har noe å holde fokus på, kan både ligge og sitte alt ettersom hva du ønsker og det er noen som holder tiden for deg underveis. Det er trygt, enkelt og effektivt, så lenge du finner en god app som passer for deg.

Det viktigste er at du tar en beslutning på å sette av tiden til meditasjon i hverdagen, og at du prøver det mer enn en eller to ganger før du bestemmer deg for om det er noe for deg. Og spør du meg, finnes det ingenting bedre enn Yoga Nidra.

Yoga Nidra

Yoga Nidra er en guidet meditasjonsteknikk som også kalles for Yogisk søvn. Dette er kanskje det nærmeste du kommer total avslapning og hvile i våken tilstand. Det er en tilstand hvor du er bevisst, akkurat mellom søvn og våkenhet. Kanskje litt som i det stadige hvor du akkurat er på vei til å sovne på kvelden. Et deilig sted å være, men andre ord.

Du guides av en lærer hele veien og blir tatt med på en reise hvor kroppen blir mer og mer avslappet, nesten til det punktet at du tror du sover. Men forskjellen er at du er bevisst hele veien, selv om du kanskje ikke husker verken midten eller slutten når meditasjonen er over. Min egen opplevelse av Yoga Nidra er en følelse av å ha trykket på “reset” knappen kroppslig. En ny start på dagen eller en god start på søvnen og kvelden.

Dersom du har stressende perioder i livet, sliter med søvnen eller har hatt en elendig natts søvn, kan du bruke Yoga Nidra til å hente deg inn igjen, roe nervesystemet og få kontakt med kroppen din. Helt utrolig magisk, og du må prøve det før du forstår hva det dreier seg om. Du kan bruke appen når som helst på dagen eller rett før du skal legge deg dersom du sliter med å sove.

Sanctuary

Jeg har forsøkt mange ulike apper og hjelpemidler for meditasjon, og har vært fornøyd med mange. Likevel er det ingenting som til nå har kunnet måle seg med Yoga Nidra og appen Sanctuary. Appen er utviklet av Rod Stryker, en av vestens ledende lærere innen yoga og meditasjon.

Appen inneholder både Yoga Nidra (Enlightened Sleep) og mange ulike meditasjoner innen kategoriene Peace, Heal, Empower og Spirit. Du får tilgang til noen gratis meditasjoner i starten, og må etterhvert betale 99kr i måneden. Yoga Nidra programmene varer fra 20 til 35 minutter og er en reise inn i total hvile som du kanskje aldri har opplevd tidligere. Meditasjonene er kortere, rundt 10 minutter, men er vanvittig kraftfulle. Du finner alt fra self-healing og takknemlighet til det å roe ned, lande og få kontakt med egen kropp.

Dersom du har veldig mye stress, tankespinn og vanskelig for å roe ned, kan det være at du må prøve dette flere ganger før du kjenner at kroppen slipper taket og du får full effekt. Jeg har anbefalt appen til så mange forskjellige nå, alt fra familie og venner til kunder og bekjente, og fått fantastiske tilbakemeldinger. Nå er det din tur! Sett av tiden og ta vare på deg selv på en måte du aldri har gjort tidligere.